خودرو های کیا و هیوندای خودرو های کیا و هیوندای .

خودرو های کیا و هیوندای

لامپ های زنون

 

لامپ های زنون به طور گسترده در صنعت، به ویژه در صنایع با تکنولوژی بالا مانند خودروسازی، هوافضا، هوانوردی و غیره استفاده می شود. لامپ زنون نسبت به لامپ های هالوژن سنتی دارای راندمان نوری بیشتر، اندازه کوچکتر و وزن کمتری هستند. با این حال، قیمت آنها بیشتر از لامپ های هالوژن است.

از لامپ های زنون به عنوان منبع نور در صنعت استفاده می شود. منابع نور زنون در طیف وسیعی از زمینه ها از جمله فناوری پزشکی، عکاسی و هنر استفاده می شود.

لامپ های زنون در صنعت حمل و نقل نیز استفاده فراوانی دارد - به عنوان مثال، به عنوان چراغ جلو در اتومبیل ها، اتوبوس و موتور سیکلت ها. کمپانی های مختل خودرو سازی از لامپ های زنون استفاده می کنند. لامپ زنون سراتو و لامپ زنون اپتیما، لامک زنون سوناتا YF، لامپ زنون کادنزا و لامپ زنون اسپورتج نیز لامپ های مورد استفاده در خودرو های کمپانی کیا موتور و هیوندای هستند

آنها همچنین به عنوان منبع روشنایی برای استودیوهای تلویزیونی، سالن های تولید، استادیوم ها و امکانات ورزشی استفاده می شوند. دیودهای ساطع کننده نور (LED) هنگامی که در کاربردهای نورپردازی که نیاز به کنترل دقیق بر رنگ نور (به عنوان مثال برای تنظیم حالت ها)، هدف گیری دقیق یا استفاده در فضای آزاد که منبع تغذیه اضافی در دسترس نیست، استفاده می شوند، مزایای خاصی دارند.

لامپ های زنون به دلیل کارایی و دوام بالا در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. لامپ های زنون برای روشنایی در کارخانه ها، انبارها، اسکله های بارگیری و سایر مناطقی که به منابع نور قدرتمند نیاز است استفاده می شود.

این لامپ ها همچنین در بیمارستان ها در هنگام عمل جراحی برای ارائه کیفیت روشنایی نور و کاهش خطر عفونت استفاده می شوند. لامپ زنون را می توان در فضاهای مسکونی و تجاری نیز استفاده کرد.

لامپ های زنون قوی ترین و کارآمدترین منبع نور سه فاز جیوه-بخار و متال هالید در ارائه حداکثر خروجی لومن به ازای هر وات برق مصرفی هستند. آنها خروجی نور عالی را ارائه می دهند، عمر نسبتاً طولانی دارند، عملاً بدون تعمیر و نگهداری هستند و نسبت به سایر محصولات صرفه جویی قابل توجهی در هزینه دارند.

کاربرد لامپ های زنون در صنعت در حال رشد و پیشرفت است. استفاده از زنون در معادن، حمل و نقل و کشاورزی اخیراً افزایش یافته است.

 

لامپ های زنون از سه قسمت اصلی تشکیل شده اند: کپسول، گوشته و الکترود. این کپسول معمولاً از کوارتز ذوب شده ساخته شده است که به مقاومت لامپ در برابر ضربه بسیار کمک می کند.

این فرآیند با ایجاد یک الکترود رسانا شروع می شود که می تواند از فلزی مانند تنگستن یا گرافیت ایجاد شود. سپس الکترود رسانا در یک حمام اکسید کننده غوطه ور می شود و با گاز زنون پوشانده می شود.

لامپ های زنون کارآمدترین لامپ های رشته ای موجود در بازار امروزی هستند، اما ارزان نیستند. پس از یک فرآیند توسعه طولانی، تولید آنها در کارخانه های تخصصی واقع در آسیا آغاز می شود که در آن گاز آرگون فوق خالص به تاسیسات عرضه می شود و تا دمای -180 درجه سانتی گراد خنک می شود. سپس مقدار کمی جیوه اضافه می شود تا یک قوس در داخل لوله فشار قوی لامپ ایجاد شود.

 

در مرحله اول تولید از لامپ رشته ای تنگستن استفاده می شود. این لامپ به سادگی یک سیم نازک از تنگستن است که تا زمانی که گرم شود و الکترون ساطع می کند گرم می شود. سپس گاز زنون از طریق این لامپ حباب می شود تا گاز داخل آن یونیزه شود. یک بار الکتریکی کوچک (10 تا 100 ولت) باعث می شود این اتم های یونیزه شده به سمت الکترود مثبت شتاب بگیرند. همانطور که به الکترود نزدیک می شوند، الکترون ها را از مولکول های موجود در مسیر خود جدا می کنند و آنها را به صورت جریان الکتریکی و فوتون (نور) آزاد می کنند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۰۰:۲۵ توسط:سبحان موضوع: نظرات (0)