خودرو هاي كيا و هيونداي خودرو هاي كيا و هيونداي .

خودرو هاي كيا و هيونداي

لامپ هاي زنون

 

لامپ هاي زنون به طور گسترده در صنعت، به ويژه در صنايع با تكنولوژي بالا مانند خودروسازي، هوافضا، هوانوردي و غيره استفاده مي شود. لامپ زنون نسبت به لامپ هاي هالوژن سنتي داراي راندمان نوري بيشتر، اندازه كوچكتر و وزن كمتري هستند. با اين حال، قيمت آنها بيشتر از لامپ هاي هالوژن است.

از لامپ هاي زنون به عنوان منبع نور در صنعت استفاده مي شود. منابع نور زنون در طيف وسيعي از زمينه ها از جمله فناوري پزشكي، عكاسي و هنر استفاده مي شود.

لامپ هاي زنون در صنعت حمل و نقل نيز استفاده فراواني دارد - به عنوان مثال، به عنوان چراغ جلو در اتومبيل ها، اتوبوس و موتور سيكلت ها. كمپاني هاي مختل خودرو سازي از لامپ هاي زنون استفاده مي كنند. لامپ زنون سراتو و لامپ زنون اپتيما، لامك زنون سوناتا YF، لامپ زنون كادنزا و لامپ زنون اسپورتج نيز لامپ هاي مورد استفاده در خودرو هاي كمپاني كيا موتور و هيونداي هستند

آنها همچنين به عنوان منبع روشنايي براي استوديوهاي تلويزيوني، سالن هاي توليد، استاديوم ها و امكانات ورزشي استفاده مي شوند. ديودهاي ساطع كننده نور (LED) هنگامي كه در كاربردهاي نورپردازي كه نياز به كنترل دقيق بر رنگ نور (به عنوان مثال براي تنظيم حالت ها)، هدف گيري دقيق يا استفاده در فضاي آزاد كه منبع تغذيه اضافي در دسترس نيست، استفاده مي شوند، مزاياي خاصي دارند.

لامپ هاي زنون به دليل كارايي و دوام بالا در طيف وسيعي از كاربردهاي صنعتي مورد استفاده قرار مي گيرند. لامپ هاي زنون براي روشنايي در كارخانه ها، انبارها، اسكله هاي بارگيري و ساير مناطقي كه به منابع نور قدرتمند نياز است استفاده مي شود.

اين لامپ ها همچنين در بيمارستان ها در هنگام عمل جراحي براي ارائه كيفيت روشنايي نور و كاهش خطر عفونت استفاده مي شوند. لامپ زنون را مي توان در فضاهاي مسكوني و تجاري نيز استفاده كرد.

لامپ هاي زنون قوي ترين و كارآمدترين منبع نور سه فاز جيوه-بخار و متال هاليد در ارائه حداكثر خروجي لومن به ازاي هر وات برق مصرفي هستند. آنها خروجي نور عالي را ارائه مي دهند، عمر نسبتاً طولاني دارند، عملاً بدون تعمير و نگهداري هستند و نسبت به ساير محصولات صرفه جويي قابل توجهي در هزينه دارند.

كاربرد لامپ هاي زنون در صنعت در حال رشد و پيشرفت است. استفاده از زنون در معادن، حمل و نقل و كشاورزي اخيراً افزايش يافته است.

 

لامپ هاي زنون از سه قسمت اصلي تشكيل شده اند: كپسول، گوشته و الكترود. اين كپسول معمولاً از كوارتز ذوب شده ساخته شده است كه به مقاومت لامپ در برابر ضربه بسيار كمك مي كند.

اين فرآيند با ايجاد يك الكترود رسانا شروع مي شود كه مي تواند از فلزي مانند تنگستن يا گرافيت ايجاد شود. سپس الكترود رسانا در يك حمام اكسيد كننده غوطه ور مي شود و با گاز زنون پوشانده مي شود.

لامپ هاي زنون كارآمدترين لامپ هاي رشته اي موجود در بازار امروزي هستند، اما ارزان نيستند. پس از يك فرآيند توسعه طولاني، توليد آنها در كارخانه هاي تخصصي واقع در آسيا آغاز مي شود كه در آن گاز آرگون فوق خالص به تاسيسات عرضه مي شود و تا دماي -180 درجه سانتي گراد خنك مي شود. سپس مقدار كمي جيوه اضافه مي شود تا يك قوس در داخل لوله فشار قوي لامپ ايجاد شود.

 

در مرحله اول توليد از لامپ رشته اي تنگستن استفاده مي شود. اين لامپ به سادگي يك سيم نازك از تنگستن است كه تا زماني كه گرم شود و الكترون ساطع مي كند گرم مي شود. سپس گاز زنون از طريق اين لامپ حباب مي شود تا گاز داخل آن يونيزه شود. يك بار الكتريكي كوچك (10 تا 100 ولت) باعث مي شود اين اتم هاي يونيزه شده به سمت الكترود مثبت شتاب بگيرند. همانطور كه به الكترود نزديك مي شوند، الكترون ها را از مولكول هاي موجود در مسير خود جدا مي كنند و آنها را به صورت جريان الكتريكي و فوتون (نور) آزاد مي كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۰۰:۲۵ توسط:سبحان موضوع: نظرات (0)